David Ogilvy, Bill Bernbach, John Webster, Juan Mariano Mancebo, John Hegarty, Leo Burnett, Charles Saatchi, David Abbott… Cuando alguien empieza a sumergirse en el mundo de la publicidad, hay nombres que se repiten continuamente. Nombres que son ley, que marcaron diferentes épocas de la industria, que sentaron las bases de la mayoría de las cosas que se siguen haciendo hoy.
Nadie cuestiona la necesidad de conocer estos nombres, lo que significan, lo que hicieron por y para la publicidad, pero a estas alturas de la película (alerta universidades), es necesario tener identificados y ubicados a ciertos nombres de personas cuyo trabajo se ha desarrollado en este siglo en el que estamos, pero que si tenemos en cuenta el ritmo al que va todo, sirven de referencia de lo que está pasando y de la dirección que están tomando las cosas. Personas que han demostrado entender hacia dónde va la comunicación de marcas en el siglo XXI, o hasta dónde puede llegar hoy.
Hoy vamos a hablar de uno de estos nombres: Anselmo Ramos.
Hay demasiadas cosas que contar de este creativo. A continuación, solo algunos de los greatest hits de su carrera.
Ocupaba el cargo de CCO de Ogilvy Brasil cuando la agencia ganó en 2013 el Grand Prix en la categoría de Titanium del Festival de Cannes; fue el primer Grand Prix para una agencia latina, con una campaña para Dove. La campaña fue Real Beauty Sketches. Años después se convierte en cofundador y CCO de DAVID, una agencia sin la que no se podría entender la creatividad publicitaria de los últimos años. Casi 200 leones de Cannes, presencia en infinidad de rankings de referentes y personajes fundamentales del sector en la actualidad… Y fundador hace algo más de un año de GUT, su último proyecto de agencia del que todo tiene buena pinta. No hace falta añadir nada más para confirmar que se trata de un tipo que sabe de qué va esto en muchos sentidos.
Además de todo esto, Anselmo Ramos es un friki absoluto de la publicidad.
Le delatan detalles como usar habitualmente en sus redes sociales el hashtag #adnerd. Y la prueba definitiva de este “nerdismo” es su cuenta de Twitter. La ha convertido en un depósito de reflexiones, enseñanzas y consejos que son un regalo para cualquiera que le interese la publicidad, la creatividad, las dinámicas del trabajo en las agencias, la dirección creativa, sus porqués y sus porquenós.
Se podrá estar más o menos de acuerdo, pero lo que es innegable es que Anselmo se para y piensa en lo que está haciendo, en lo que ha hecho, y en lo que quiere hacer.
Y esto es de agradecer, viniendo de alguien con su trayectoria, y teniendo en cuenta lo útil que resulta este tipo de mensajes en una industria como la nuestra.
Y como es de agradecer, lo agradecemos con este post, y de paso dejamos aquí una recopilación de algunos tuits publicados por Anselmo en los últimos meses. Una clase magistral en pequeñas certeras dosis.
Stop prioritizing clients.
Instead, prioritize in this order:
1. People
2. Work
3. Clients
If you take care of your people, they will do great work.
And if they do great work, your clients will be happy.
Prioritize people.
And clients will be taken care of.— anselmo ramos (@anselmoramos) 30 de octubre de 2019
Stop doing “agency versions.”
Or “client versions.”
That only means agency and client couldn’t agree on the final version.
Agencies are getting paid to create content for their clients.
Not for themselves.
There’s only one version.
The “people version.”
Fight for that one.— anselmo ramos (@anselmoramos) 24 de octubre de 2019
How to know if you have the right team:
They respect each other above all.
They help each other without anyone asking.
There’s healthy competition among them.
One’s success is everyone’s success.
Sometimes they even become friends beyond work.
They never use the word “team.”— anselmo ramos (@anselmoramos) 22 de octubre de 2019
Always-On Marketing most of the time means:
Always bad.
Always boring.
Always irrelevant.
Always there for the sake of being there.
Try Sometimes-On Marketing:
Sometimes relevant.
Sometimes outstanding.
Sometimes breakthrough.
Sometimes there when it makes sense to be there.— anselmo ramos (@anselmoramos) 30 de septiembre de 2019
Hire slow.
Do 3-hour interviews.
Have coffee, lunch, dinner.
Ask your team to meet the candidate and see if it’s a good fit.
The higher the position, the slower you should hire.
I’ve been interwiewing someone for the last 5 years.
The person doesn’t even know.
It’s going well.— anselmo ramos (@anselmoramos) 25 de septiembre de 2019
Most important factors to take into consideration when hiring creatives (from most to least important):
– Referral
– Spark in the eyes
– Potential
– Ad Nerdiness
– Chat
– Resume
– Portfolio
Don’t hire portfolios.
Hire potential.— anselmo ramos (@anselmoramos) 23 de septiembre de 2019
People say print is dead.
But everyone has seen the latest @Spotify campaign.
It’s basically a print/poster idea: clever headlines, nice art direction, great concept.
The difference is that we see it on our cell phones now.
Great print is alive and well.
Only bad print is dead.— anselmo ramos (@anselmoramos) 19 de septiembre de 2019
The 4 types of creative talent and the respective action:
Talented but lazy: motivate.
Talented and hard worker: promote.
Not talented but hard worker: teach.
Not talented and lazy: who the hell hired this person?
— anselmo ramos (@anselmoramos) 18 de septiembre de 2019
Brands should behave more like people.
People are complex.
People are unpredictable.
People are all over the place.
There’s no “People Manual & Guidelines.”
Let you brand live.
Set your brand free.
Let your brand be more human.
There’s no perfection in life and brand building.— anselmo ramos (@anselmoramos) 27 de agosto de 2019
Brands should behave more like people.
People are complex.
People are unpredictable.
People are all over the place.
There’s no “People Manual & Guidelines.”
Let you brand live.
Set your brand free.
Let your brand be more human.
There’s no perfection in life and brand building.— anselmo ramos (@anselmoramos) 27 de agosto de 2019
Never say “Keep going.”
That means you don’t know what you want.
It leaves the team confused.
Explain why it’s not working.
“It’s off-brand.”
“It’s been done.”
“Not buzzy enough.”
Whatever it is, be specific.
Set clear direction.
Saying “keep going” usually doesn’t go anywhere.— anselmo ramos (@anselmoramos) 11 de junio de 2019
Don’t compete with other brands.
Compete for attention.
Your brand is competing with:Black Hole picture.
Google Thanos.#ThankYouAvengers
Mueller report.
Starbucks Cup.
Royal Baby.
Sonic’s teeth.
Met Gala.
Alfred E. Neuman.
Trump tweets.Brands don’t have it easy.
Good luck.— anselmo ramos (@anselmoramos) 13 de mayo de 2019
Don’t compete with other brands.
Compete for attention.
Your brand is competing with:Black Hole picture.
Google Thanos.#ThankYouAvengers
Mueller report.
Starbucks Cup.
Royal Baby.
Sonic’s teeth.
Met Gala.
Alfred E. Neuman.
Trump tweets.Brands don’t have it easy.
Good luck.— anselmo ramos (@anselmoramos) 13 de mayo de 2019
Forget 360-degree campaigns.
It feels like an ancient concept now.
Focus on 5-degree ideas instead:
A flag.
A play.
A game.
A statue.
A mascot.
A new flavor.
A phone number.
A burger wrapper.
It could be anything.
Find a 5-degree idea then build the entire campaign around it.— anselmo ramos (@anselmoramos) 3 de mayo de 2019
Everyone talks about culture.
But most companies don’t have one.
Culture doesn’t happen by accident.
It’s a design choice.
Every decision impacts it.
Culture is what your employees do in the absence of guidelines.
If you don’t design the culture, the culture will design itself.— anselmo ramos (@anselmoramos) 17 de abril de 2019
There are 4 types of ads:
1. Iconic Brand. Non-Iconic Ad.
(Extremely common)2. Non-Iconic Brand. Iconic Ad.
(“Dumb Ways To Die”)
(“Fearless Girl”)3. Iconic Brand. Iconic Ad.
(“Colin Kaepernick”)
(“Think Different”)4. Non-Iconic Brand. Non-Iconic Ad.
(The vast majority)— anselmo ramos (@anselmoramos) 13 de abril de 2019
Always look for creative planners and strategic creatives. https://t.co/Rtt2p1TXyP
— anselmo ramos (@anselmoramos) 20 de marzo de 2019
A talent war is coming.
Companies will fight over the best talent.
It’s going to get ugly.
There’s only one solution.
Don’t buy talent.
Nurture talent.
Be patient.
Let them grow.
Hire for potential.
Promote from within.
Give them stretch jobs.
Become a talent making machine.— anselmo ramos (@anselmoramos) 18 de marzo de 2019
Y como estos, un larguísimo etcétera de mensajes entre los que podremos encontrar muchas cosas en común. Pero quizás hay una que destaca sobre las demás, por ser la más transversal de todas, y quizá por eso también sea la más importante: la confianza en el potencial de esta industria.